Sida: Köpvillkor
Köpvillkor
Köpvillkor för Glasprinsen AB
(Org.nr: 559087-9135)
1. Allmänt & Priser
Alla våra priser anges i SEK och är inklusive svensk mervärdesskatt (Moms) för kunder inom EU. Vi reserverar oss för eventuella momshöjningar och andra faktorer utanför vår kontroll som kan påverka priset. Alla erbjudanden gäller så länge lagret räcker.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella fel i saldo- eller prisuppgifter på webbsidan. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färger, då färginställningar kan variera beroende på skärm och ljus.
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.
Avtal ingås när du som kund får en Leveransbekräftelse till den e-postadress du uppgett i samband med beställningen. Orderbekräftelsen som du får direkt efter köpet innebär endast att vi har mottagit din beställning. Genom att skicka Leveransbekräftelsen har Glasprinsen AB godkänt din beställning och ingått ett bindande avtal. Om du inte får någon bekräftelse, vänligen kontakta vår kundtjänst.
2. Beställning, Leveranssätt & Leveranstid
Beställning kan göras via vår webshop glasprinsen.se eller via vår kundtjänst på telefon 08-227 939.
Order- och Leveransbekräftelse: När din beställning har utförts får du först en orderbekräftelse. Denna bekräftelse innebär endast att vi har mottagit din beställning. Inom 1–3 arbetsdagar skickas en separat leveransbekräftelse via e-post, som inkluderar ditt PostNords sändningsnummer (spårningsnummer) så att du kan följa ditt paket. Det är i och med denna leveransbekräftelse som det bindande avtalet ingås.
2.1 Orderhantering och Samleverans
Det är viktigt att du anger en korrekt e-postadress.
Våra produkter skickas från olika platser. Vissa produkter skickas från vår butik på Barnängsgatan 46B eller vårt centrallager. Andra produkter skickas direkt från våra samarbetspartners lager. Detta kan innebära att du kan få varor från samma order i separata paket.
Vi skickar normalt paket måndagar, onsdagar och torsdagar. Om din beställning sker dessa dagar innan kl. 12:00, postar vi normalt samma dag.
Vi skickar inte del-leveranser då vi reserverar oss för att en vara kan vara tillfälligt slut. Om någon beställd vara inte finns i lager underrättar vi dig via e-post eller telefon. Du kan då välja att:
Vänta på varan.
Byta ut till en annan produkt.
Avbeställa den restnoterade varan helt.
3. Betalning
Hos Glasprinsen AB kan du betala på följande sätt:
Faktura, Betalkort, Delbetalning: Vi samarbetar med Klarna för att erbjuda smidig och trygg betalning för privat- och företagskunder. Klarnas fullständiga villkor hittar du i kassan.
Swish.
Förskott till Plusgiro.
4. Fraktavgifter
4.1 Frakt inom Sverige
Fraktfritt vid köp över 999 kr.
Vid köp under 999 kr är enhetsfraktavgiften 69 kr.
4.2 Internationell Frakt
Danmark: 199 SEK
Finland (ink. Åland): 199 SEK
Norge: 400 SEK
EU (Övriga länder, exkl. SE, DK, FI): 249 SEK
Utanför EU (Resten av världen): 600 SEK
4.3 Tull och Moms utanför EU
För kunder utanför EU, inkluderar priset inte svensk moms. Den svenska momsen dras av i kassan när du anger din leveransadress. Däremot tillkommer eventuellt införselmoms, tullavgift och expeditionsavgift i mottagarlandet, vilket är mottagarens ansvar att betala.
5. Ej Uthämtat Paket
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter ankomst.
Om du inte hämtar ut ditt paket inom tidsfristen går det i retur till oss. Vi kommer då att debitera dig en administrativ avgift på 395 kr för att täcka frakt-, retur- och hanteringskostnader. Denna avgift dras av från det belopp du har betalat för varan. Eventuellt överskjutande belopp återbetalas till ditt bankkonto så snart vi har hanterat returen.
Viktigt vid ånger: Om du ångrat ditt köp efter att paketet skickats från vårt lager måste du ändå hämta ut paketet och sedan returnera det som en vanlig ånger (se punkt 6). Om du låter paketet gå i retur utan att hämta ut det, registreras det som ett ”ej uthämtat paket” och du debiteras den administrativa avgiften på 395 kr. Kontakta oss direkt vid ånger.
6. Ångerrätt, Retur & Avbokning
6.1 Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottog varan.
6.2 Returvillkor
För att ångerrätten ska gälla måste:
Varan vara oöppnad, oanvänd och i sitt ursprungliga skick.
Produktens originalförpackning (kartong) vara oskadad och i säljbart skick.
Returrätt gäller ej för varor med bruten försegling som inte lämpligen kan returneras, eller varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller som annars fått en tydlig personlig prägel. Kontakta oss innan köp om du är osäker på om en vara innehar returrätt.
6.3 Returhantering och Kostnad
Vid retur måste du alltid kontakta Glasprinsen AB i förväg.
Vi ombesörjer en returfraktsedel med sändningsnummer till dig för 99 kr. Denna kostnad dras från ditt återbetalningsbelopp.
INGA returer som skickas utan vår fraktsedel kommer att hämtas ut eller godkännas.
Kunden ansvarar för att returen når oss i samma skick som vid leveransen.
Återbetalning: När vi har godkänt att produkten, inklusive kartong, är i oförändrat skick, betalar vi ut pengarna för produkten. Fraktkostnader som uppstått vid beställningen återbetalas ej. Detta gäller även vid fraktfria köp, där kunden får stå för returfrakten (99 kr).
6.4 Avbokning
Ring alltid vår kundtjänst på 08-227 939 (vardagar kl. 10:00–16:00) om du omedelbart vill avboka en beställning innan vi hinner skicka ut den. Då vi skickar paket dagligen kan vi inte garantera att vi hinner läsa mail i tid, och om paketet hinner skickas får du stå för returkostnaden (99 kr).
7. Reklamation, Transportskada & Garanti
7.1 Transportskada
Alla våra paket är försäkrade. Om varan är transportskadad ska du omedelbart kontakta vår kundservice med tydliga bilder på både skadan och ytterförpackningen, samt en beskrivning av skadan. Vi gör sedan en skadeanmälan åt dig.
7.2 Reklamation
Om du fått fel produkt levererad, eller om produkten är skadad vid leverans (ej transportskada), ska du kontakta Glasprinsen AB inom 14 dagar från mottagandet och göra en reklamation via e-post, där du anger felet.
Retur får först ske efter kontakt och godkännande av oss. Vi återkommer inom 1–3 arbetsdagar med besked kring din reklamation.
Vid godkänd reklamation står Glasprinsen AB för returkostnaden, och du får instruktioner för hur returen ska ske.
Reklamationsrätten omfattar fel som fanns på varan vid leveranstillfället, men inte fel orsakade av normalt slitage, olyckshändelse efter att du har fått varan, eller felaktig hantering.
8. Personuppgifter och Integritet
Vi behandlar alla personuppgifter som du lämnar till oss på Glasprinsen AB i enlighet med gällande dataskyddsförordning (GDPR). Vi garanterar att inga uppgifter om dig säljs vidare, utan används endast internt av Glasprinsen AB och våra betalnings- och fraktpartners för att kunna fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Den e-postadress du uppger används till orderbekräftelse och övrig information gällande din beställning.